Portal i web aplikacija za prikupljanje, verifikaciju, analizu te razmjenu podataka iz područja zaštite okoliša.
Registar onečišćavanja okoliša (ROO) je informacijski sustav kojeg uspostavlja, vodi i održava Hrvatska agencija za okoliš i prirodu kao sveobuhvatno informatičko i mrežno bazirano rješenje, a čine ga baza podataka s pripadajućom aplikacijom za unos, verifikaciju, pregled, analizu i razmjenu podataka te preglednici koji javnosti omogućuju izravan pristup podacima.
Registar onečišćavanja okoliša je skup podataka o izvorima, vrsti, količini, načinu i mjestu ispuštanja i/ili prijenosa onečišćujućih tvari u zrak, vodu i/ili more i tlo te proizvedenome, sakupljenome i obrađenome otpadu. Baza sadrži podatke 4 800 operatera i 10 600 organizacijskih jedinica od 2008. do 2015. kalendarske godine.
Vaša zapažanja, prijedloge i primjedbe molimo šaljite putem aplikacije Industrija Helpdesk
Prijavljenim obrascima prethodnih godina možete pristupiti u prethodnoj ROO aplikaciji.
Obveza prijave u ROO propisana je Pravilnikom o ROO (NN 87/15). Sukladno čl.9. stavak (3) obrasci iz članka 15., 16., 17., 18., 19. i 20. ovoga Pravilnika dostavljaju se u elektroničkom obliku. Elektronička dostava podataka odvija se putem unosa podataka u bazu ROO. Kako bi se odobrio pristup bazi potrebno je ispuniti Zahtjev za otvaranjem korisničkog računa (KR). Nakon odobrenja Zahtjeva, korisnički račun dolazi na mail adresu navedenu u zahtjevu. Prijavu za ROO potrebno je provesti unosom podataka u PI-1, PI-2 i potrebne tematske obrasce putem dodijeljenog korisničkog računa.
Obveznici koji prvi put otvaraju svoj korisnički račun, otvaraju ga preko "Zahtjeva za otvaranje novog korisničkog računa za obveznika". Obveznik prvo mora poslati ispunjen zahtjev za otvaranje operatera, prilikom ispunjavanja mora odabrati "Operater" pod poljem tip korisnika , a tek nakon toga mora poslati isti zahtjev i za organizacijsku jedinicu, ali ovaj put mora odabrati "Org.jedinica" pod poljem tip korisnika.
Svi pogoni unutar jedne lokacije (ista adresa) iste tvrtke, upisuju se u jedan korisnički račun budući da se jednom organizacijskom jedinicom smatraju svi pogoni i dijelovi koji se nalaze unutar ograde operatera/lokacije i dijele istu adresu. U slučaju npr. bolnica, smatra se da svi zavodi unutar iste lokacije bolnice i drugi dijelovi bolnice na istoj adresi trebaju biti prijavljeni unutar jedne organizacijske jedinice. Shodno navedenom, svi zahtjevi za otvaranje novih KR za pogone na lokacijama gdje je već prethodno ishođen korisnički račun, biti će odbijeni.
a) MBS - matični broj subjekta iz registra kojeg vodi nadležni Trgovački sud.
b) MBPS – matični broj poslovnog subjekta za pravnu osobu kojeg izdaje Državni zavod za statistiku.
c) MBO – matični broj obrta
d) OIB - osobni identifikacijski broj je stalna identifikacijska oznaka svakog hrvatskog državljana i pravne osobe sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koji određuje i dodjeljuje Ministarstvo financija - Porezna uprava.
ID kôd je oznaka za jedinstveno označavanje lokacije organizacijske jedinice. Koristi se za izvješćivanje prema EU registru. ID kôd je slovo brojčana jedinstvena oznaka koja povezuje tvrtku i lokaciju na kojoj se nalazi. U slučaju promjene vlasništva, lokacije ili oboje, ID kôd se automatski mijenja otvaranjem novog KR .
Potrebno je kontaktirati administratora na e-mail adresu: roo@haop.hr, roo@mzoe.hr ili info@haop.hr. Ovisno o problemu, isto će rješavati ROO administrator ili proslijediti dalje na rješavanje.
Obzirom da račun treba biti dostavljen na e-mail adresu obveznika, potrebno je o istome obavijestiti administratora ROO koji će proslijediti nove pristupne podatke obvezniku na točnu adresu obveznika.
Potrebno je otvoriti nove korisničke račune. Fizičke osobe koje su odgovorne osobe za obavljanje poslova ROO u sjedištu operatera ili unutar organizacijskih jedinica moraju posjedovati korisničke račune koji su dodijeljeni njima, na osnovu njihovih osobnih podataka. Zabranjeno je "posuđivanje" i ustupanje svojeg korisničkog računa drugim osobama, bez obzira pripadaju li one kategoriji korisnika ili ne. U slučaju dokazanog "posuđivanja" svog korisničkog računa drugim osobama, korisnički račun će biti oduzet. Obavijest o promjeni osobe odgovorne za poslove ROO treba poslati na mail ROO@haop.hr, roo@mzoe.hr kako bi stari korisnički računi bili deaktivirani/zaključani.
Svaka tvrtka koja ima više organizacijskih jedinica, na području jedne županije ili više njih, treba interno pripremiti dokumente (poslovnike i sl.) u kojima dodjeljuje jedinstvene brojčane oznake (šifre) pojedinim organizacijskim jedinicama. Dvije ili više organizacijskih jedinica ne smiju imati istu šifru., pri čemu treba ostaviti mogućnost unosa novih organizacijskih jedinica, a da se pri tome ne mijenjaju već dodijeljene šifre. Obveznik šifru može mijenjati samo uz suglasnost nadležnog tijela. Te šifre obveznik unosi prilikom zahtjeva za otvaranje korisničkog računa i koriste za prijavu podataka u ROO.
IOvlaštenici mogu otvoriti svoj korisnički račun na slijedeći način: Na ulasku u bazu ROO potrebno je odabrati Zahtjev za otvaranje KR za ovlaštenike. Odabirom Zahtjeva otvorit će se međustrana sa detaljnom uputom o načinu i uvjetima otvaranja korisničkog računa za ovlaštenika. Prihvaćanjem uvjeta otvara se obrazac Zahtjeva za otvaranje korisničkog računa za ovlaštenika. U zahtjevu je potrebno ispuniti pripadajuću tablicu te priložiti presliku Suglasnosti za obavljanje stručnih poslova zaštite okoliša za potrebe Registra onečišćavanja okoliša. Također potrebno je upisati popis tvrtki sa kojima je sklopljen ugovor za unos podataka u ROO zajedno sa njihovim korisničkim računima.
Odgovorna osoba u nadležnom tijelu može otvoriti svoj korisnički račun na slijedeći način: Na ulasku u bazu ROO potrebno je odabrati "Zahtjev za dodjelu korisničkog računa za odgovornu osobu u nadležnom tijelu". Odabirom zahtjeva otvorit će se međustrana sa detaljnom uputom o načinu i uvjetima otvaranja korisničkog računa za nadležno tijelo. Prihvaćanjem uvjeta otvara se obrazac Zahtjeva za otvaranje korisničkog računa za nadležna tijela. U zahtjevu je potrebno ispuniti tražene podatke. Napomena: Ovaj zahtjev služi samo za dodjelu korisničkog računa osobama u nadležnim tijelima odnosno županijskim verifikatorima i inspekciji zaštite okoliša.
Ako je došlo do promjene matičnih brojeva (OIB, MBS, MBO), potrebno je otvoriti nove KR na način kako je opisano u odgovoru Kako obveznici trebaju otvoriti svoj korisnički račun? Stara korisnička imena obveznik treba sam deaktivirati na način kako je opisano u odgovoru Kako aktivirati/ deaktivirati svoj korisnički račun?
Ako je došlo do promjene imena i lokacije sjedišta tvrtke bez da su se promijenili matični brojevi ili lokacije organizacijskih jedinica, nema potrebe za otvaranjem novog KR, već obveznik treba obavijestiti administratora na e-mail adresu: roo@haop.hr, roo@mzoe.hr, info@haop.hr ili na Helpdesk ROO u cilju usklađivanja navedenih podataka sa sudskim registrom. .
Potrebno je obratiti se administratoru baze ROO i poslati mu Zahtjev za unos podataka više OJ putem jednog korisničkog računa. Administrator će, sukladno zaprimljenom Zahtjevu, prebaciti navedene OJ u korisnički račun za unos podataka.
Ukoliko je došlo do promjene lokacije (adrese organizacijske jedinice), potrebno je otvoriti novi korisnički račun samo za tu preseljenu OJ. Staro korisničko ime obveznik treba sam deaktivirati na način kako je opisano u odgovoru na pitanje Kako aktivirati/ deaktivirati svoj korisnički račun?
Potrebno je kontaktirati administratora na e-mail adresu: roo@haop.hr, roo@mzoe.hr, info@haop.hr ili na Helpdesk ROO
Potrebno je kontaktirati administratora na e-mail adresu: roo@haop.hr, roo@mzoe.hr, info@haop.hr ili na Helpdesk ROO.
Ako je došlo do promjene naziva ulice/trga sjedišta operatera tvrtke bez da su se promijenili matični brojevi ili lokacije organizacijskih jedinica, potrebno je obavijestiti administratora na e-mail adresu: roo@haop.hr, roo@mzoe.hr, info@haop.hr ili na Helpdesk ROO radi usklađivanja navedenih podataka sa sudskim registrom.
Potrebno je prvo provjeriti način na koji se unosi podatak o korisničkom imenu, upisati korisničko ime bez razmaka npr. korisnik7488, a kod lozinke paziti na velika i mala slova.
Ukoliko se i dalje pojavljuje navedena poruka potrebno se obratiti administratoru putem Helpdeska ROO ili kontaktirati administratora na e-mail adresu: roo@haop.hr, roo@mzoe.hr .
Obveznik treba sam aktivirati/deaktivirati svoj KR. Nakon pristupa u bazu potrebno je s lijeve strane odabrati opciju „Promjena statusa“. Kada se otvori stranica, potrebno je odabrati OJ na koju se odnosi aktivacija/deaktivacija. Zatim se odabere status (moguće je odabrati jedan od ponuđenih statusai „Aktivan“, „Nije obveznik“, „Prestao s radom“ i „Neispravna registracija“). Nakon odabira statusa potrebno je upisati razlog promjene statusa. Kada se završi potrebno je poslati Zahtjev se opcijom „Pošalji“. Nadležno tijelo u županiji zahtjev će odobriti ili odbiti.
Točka 9. se automatski popunjava sa podacima koji su upisani u tematske obrasce.
Ukoliko obveznik unosi podatke za operatera i OJ preko jednog korisničkog računa, prvo zaključava podatke za svoju organizacijsku jedinicu preko opcije "Kontrola svih obrazaca i zaključavanje". Nakon zaključavanja OJ obveznik mora završiti unos i kod operatera klikom na opciju „Završetak unosa tekuće godine“ . Završetkom unosa tekuće godine obveznik zaključava cjelokupnu prijavu za izvještajnu godinu i šalje obrasce na verifikaciju. (Napomena: do opcije "Zaključavanje unosa tekuće godine" dolazi se klikom na zeleno polje "Operater i naziv tvrtke").
Ako obveznik unosi podatke za svoju tvrtku preko više korisničkih računa, prvo zaključava svaku svoju organizacijsku jedinicu zasebno preko opcije "Kontrola svih obrazaca i zaključavanje". Nakon što zaključa sve svoje OJ obveznik mora pristupiti korisničkom računu operatera, gdje mu se tada prikazuje opcija „Završetak unosa tekuće godine". Klikom na opciju "Završetak unosa tekuće godine" prijava se zaključava i obrasci šalju na verifikaciju.
Potrebno je kontaktirati nadležno tijelo u županiji te zatražiti otključavanje korisničkog računa koji će potom biti ponovo aktiviran za unos podataka.
Svaki obveznik dostave podataka mora prvo, u Prilogu 1.Pravilnika, provjeriti obavlja li djelatnost u kojoj dolazi do onečišćenja zraka i ima li u svojoj djelatnosti ispust (dimovodni kanal/dimnjak) za odvod onečišćujućih tvari u zrak. Obrazac se popunjava u skladu sa djelatnošću koju obavlja operater tvrtke ili organizacijska jedinica unutar tvrtke, odnosno prema vrsti proizvodnog procesa unutar postrojenja.
Svaka organizacijska jedinica treba odrediti vrste onečišćujućih tvari u zrak koje mogu biti ispuštene tijekom obavljanja djelatnosti. Što znači da to ovisi o procesu proizvodnje, sirovinama, o gorivu koje se koristi… Nakon što onečišćivač utvrdi koje onečišćujuće tvari ispušta u zrak obavezan je prijaviti količinu i vrstu onečišćujuće tvari u zrak koje prelaze zadani prag onečišćenja na razini organizacijske jedinice prema Prilogu 2. Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15).
Ukoliko pravni subjekt ispušta samo emisije u zrak za koje u prethodnoj kalendarskoj godini nije prelazio pragove ispuštanja, a ne ispušta onečišćujuće tvari u vodu/more i tlo te nije proizveo otpad i ne obavlja djelatnost gospodarenja otpadom, nije obvezan dostaviti podatke u ROO . Ukoliko je već prijavljen u ROO korisnički račun se na zahtjev pravnog subjekta stavlja u status „Nije obveznik dostave podataka“ za navedenu izvještajnu godinu. Za sljedeće izvještajno razdoblje nije potrebno otvarati novi korisnički račun, nego pravni subjekt može koristiti već postojeći u slučaju da postane obveznik dostave podataka.
Prema Pravilniku ROO količine emisija onečišćujućih tvari u zrak prijavljuju se u kilogramima (kg/god).
Ukoliko prijavljujete EHOS obrazac svake godine, niste dužni dostaviti podatke u ROO. Ukoliko sukladno EHOS obrascu ne prelazite propisane GVE, dužni ste dostaviti podatke o emisijama NMHOS ukoliko prelazite prag ispuštanja u količini većoj od 100 000 kg/god.
Da, ukoliko ispunjava uvjete Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15) te prelazite prag ispuštanja pojedine onečišćujuće tvari na razini organizacijske jedinice (OJ).
Ukoliko obveznik na razini OJ, odnosno lokacije prelazi pragove ispuštanja onečišćujućih tvari potrebno je prijaviti sve nepokretne izvore koji su bili u radu prethodne godine. Nove pragove ispuštanja onečišćujućih tvari možete provjeriti u Prilogu 2. Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15).
Ukoliko obveznik na razini OJ, odnosno lokacije prelazi pragove ispuštanja onečišćujućih tvari potrebno je prijaviti sve nepokretne izvore ispuštanja koji su bili u radu prethodne godine. Nove pragove ispuštanja onečišćujućih tvari možete provjeriti u Prilogu 2. Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15).
Za proračun emisija u zrak putem rezultata povremenog mjerenja potrebno je koristiti podatke iz Izvješća o provedenim mjerenjima ovlaštene mjeriteljske tvrtke sukladno važećoj Uredbi o graničnim vrijednostima onečišćujućih tvari u zrak iz nepokretnih izvora i važećem Pravilniku o praćenju emisija u zrak iz nepokretnih izvora.
Ukoliko je obveznik ROO ujedno i EU ETS obveznik, potrebno je prijaviti podatke u ROO sukladno važećem Izvješću o praćenja emisija stakleničkih plinova, odnosno osim fosilnog CO2 nužno je prijaviti i biološki CO2.
Proračun emisija može se napraviti korištenjem podataka iz izvještaja zadnjeg provedenog mjerenja ili izračunom putem emisijskih faktora.
Za izračun emisija preko rezultata povremenih mjerenja i dalje možete koristiti formule iz Priručnika ROO (Dodatak A – Ispuštanja u zrak)
Proračun emisija SO2 radi se preko bilance tvari, odnosno udjela sumpora u gorivu (lož ulje, ugljen, drvo…), a proračun CO2 radi se isključivo izračunom iz emisijskog faktora (EF) sukladno važećim nacionalnim emisijskim faktorima (NIR izvješće) ili prema jednoj od međunarodno priznatih metodologija, te u specifičnim slučajevima putem bilance tvari kao kod nekih EU ETS obveznika.
Ovisno o odabiru vrste proizvodnog procesa otvaraju se specifične točke u samom PI-Z obrascu. Molimo Vas da dobro obratite pozornost na odabir ispravnog procesa kako bi ste mogli unijeti sve potrebe podatke u obrazac. U nastavku se nalazi popis točaka koji se pojavljuje u svakom određenom procesu:
a) „Proizvodni proces bez izgaranja goriva“ - otvaraju se točke od 3. do 5. i točka 7. Ovu opciju prijavljuju ispusti kao što su npr. skladištenje, drobljenje, transport, sušare,…
b) „Proizvodni proces u kojemu dolazi do istovremenog izgaranja goriva i sirovine“ – otvaraju se točke od 3. do 9. Ovu opciju prijavljuju ispusti kao što su npr. rotacione peći, kupolne peći…
c) „Proizvodni proces u kojemu dolazi do izgaranja goriva za potrebe proizvodne tehnologije„ - otvaraju se točke od 3. do 7. i točka 9. Ovu opciju prijavljuju industrijske kotlovnice koje većinu proizvedene energije upotrebljavaju dalje za proizvodni proces u okviru svoje djelatnosti i sl..
d) „Proizvodni proces u kojemu dolazi do izgaranja goriva za dobivanje toplinske i/ili električne energije„ - otvaraju se točke od 3. do 7. i točka 9. Ovu opciju prijavljuju npr. termoelektrane i toplane, kotlovnice koje energiju iskorištavaju za grijanje radnog prostora i sl..
e) „Proces termičke obrade otpada“ - otvaraju se točke od 3. do 7 i točka 9. Ovu opciju prijavljuju npr. spalionice otpada.
f) „Proces suspaljivanja otpadnih plinova“ - otvaraju se točke od 3. do 7. i točka 9. Ovu opciju prijavljuje npr. tiskarska industrija.
g) „Proces oporabe neopasnog otpada„ - otvaraju se točke od 3. do 8. Ovu opciju prijavljuje npr. postrojenje za oporabu neopasnog otpada.
h) „Proces proizvodnje bioplina“ - otvaraju se točke od 3. do 7. i točka 9. Ovu opciju prijavljuju npr. bioplinska postrojenja.
i) „Proizvodni proces koji uključuje primjenu boja i lakova“ - otvaraju se točke od 3. do 8. Ovu opciju prijavljuju npr. ona postrojenja koja se bave djelatnostima proizvodnje vozila i popravcima istih.
j) „Proces sagorijevanja na baklji“ - otvaraju se točke od 3. do 9. Ovu opciju prijavljuju npr. rafinerije nafte i kemijska industrija.
k) „Ostalo“ - otvaraju se točke od 3. do 9. Ovu opciju prijavljuju svi oni koji se nisu pronašli na gornjem popisu.
Unos podataka o emisijama u ovu točku ovisi o odabiru procesa u točki 3.6. „Vrsta proizvodnog procesa unutar postrojenja“. U slučaju da odaberete neki od procesa koji ne sadrži podatke o emisijama iz sirovina (točka 8.) i/ili podatke o emisijama iz goriva (točka 9.) potrebno je upisati ukupno zbrojene emisije na razini pojedinačnog ispusta direktno u ovu točku. U slučaju da postoje emisije iz proizvodnog procesa (točka 8.) i/ili emisije iz izgaranja goriva (točka 9.), potrebno je u potpunosti popuniti navedene točke (sirovina i/ili gorivo i pripadajuće emisije), te će se nakon snimanja podataka isti sumirano generirati u točku 4.6., u protivnom će vam aplikacija javiti grešku pri završetku unosa podataka.
Kod metode određivanja pod osnova (točka 4.6.3.) upisuje se jedan od tri načina određivanja ispuštanja:
(1) godišnje ispuštanje- se određuje na osnovi izračuna iz rezultata kontinuiranog ili povremenog mjerenja
(2) godišnje ispuštanja – se određuje izračunom prema:
(2a) bilanci tvari,
(2b) na osnovi emisijskog faktora ili
(2c) ostalo
(3) godišnje ispuštanje određuje se temeljem nestandardizirane procjene.
Pod norma (točka 4.6.4.) upisuje se norma po kojoj se mjere koncentracije onečišćujućih tvari iz otpadnih plinova.
Pod metoda (točka 4.6.5.) upisuje se oznaka metode sukladno navedenom popisu, odnosno jedna od priznatih metoda koja je korištena pri izračunu ispuštanja onečišćujućih tvari. Za svaku onečišćujuću tvar određen je preporučeni redoslijed metoda određivanja količine ispuštanja koji je prikazan u slijedećoj tablici:
Šifra | Onečišćujuća tvar | I. | II. | III. |
201 | Oksidi sumpora izraženi kao SO2 | KM | BT | EF |
202 | Oksidi dušika izraženi kao NO2 | KM | PM | EF |
203 | Ugljikov monoksid (CO) | KM | PM | EF |
204 | Ugljikov dioksid (CO2) | EF | BT | - |
205 | Spojevi klora izraženi kao HCl | PM | EF | - |
206 | Spojevi fluora izraženi kao HF | PM | EF | - |
501 | Čestice (PM10) | KM | PM | EF |
EF – emisijski faktor
BT – bilanca tvari
KM – kontinuirano mjerenje
PM – povremeno mjerenje (uključujući i prvo mjerenje)
Za svaku prijavljenu onečišćuju tvar upisuju se ukupne količine ispuštanje u kg /god. (uključujući količine nastale uslijed iznenadnih događaja) i količine ispuštanje uslijed iznenadnih događaja (izražene kao dio ukupnih ispuštanja).
Sukladno članku 8. stavak (6) Pravilnika ROO Ministar donosi Odluku kojom se određuje Popis goriva, gorivih materijala i otpada te njihove donje ogrjevne vrijednosti (DOV).
Ukoliko obveznik ne može pronaći jednu od ponuđenih vrsta s Popisa aplikacija će mu omogućiti slobodan unos.
Ukoliko obveznik posjeduje specifičnu kaloričnu vrijednost goriva sukladno laboratorijskoj analizi može podatak za DOV upisati slobodnim unosom.
Otpad mogu prijaviti oni obveznici koji imaju važeću dozvolu za spaljivanje i/ili suspaljivanje otpada, te energetski oporabitelji, sukladno važećem Zakonu o održivom gospodarenju otpadom i podzakonskim propisima.
Ukoliko je obveznik koristio otpad kao zamjensko gorivo, mora upisati podatak prema ključnom broju otpada sukladno važećem Pravilniku o katalogu otpada.
Ukoliko je obveznik ujedno i EU ETS obveznik nužno je da podatke prijavi sukladno provedenim analizama odnosno sukladno Izvješću o emisijama stakleničkih plinova.
Odgovor: Za izračunu emisija putem emisijskih faktora, nužno je da svaki obveznik sukladno djelatnosti koju obavlja provjeri emisijske faktore u jednom od međunarodno priznatih priručnika za izračun emisija u zrak:
Za NO2, CO, PM10 i dr. tvari u vodiču: EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook - 2016 odnosno mrežnim putem preko Baze podataka emisijskih faktora 2016. Emisijske faktore za CO2 možete pronaći u vodiču: 2006 IPCC Guidelines.
Predmetnom izvješćivanju podliježe svaki subjekt Republike Hrvatske kojeg obuhvate slijedeći uvjeti Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15) i njegovih Priloga:
vodopravna dozvola za ispuštanje otpadnih voda ili obvezujuće vodopravno mišljenje u okviru okolišne dozvole obvezuje subjekt na uzorkovanje i ispitivanje kakvoće otpadnih voda te je isto provedeno sukladno posebnim propisima;
obavlja djelatnost Priloga 1. (Popis djelatnosti) Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15);
uslijed obavljanja djelatnosti iz Priloga 1. (Popis djelatnosti) Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15) dolazi do emisija onečišćujućih tvari u otpadnim vodama čija je ukupna godišnja količina iz svih ispusta organizacijske jedinice jednaka ili veća od praga propisanog Prilogom 2 (Popis onečišćujućih tvari) Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15) ili čiji prag nije određen (NO);
Subjekti koji obavljaju komunalnu djelatnost odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda iz sustava javne odvodnje podatke o otpadnim vodama prijavljuju na KI-V obrascima, dok ostali subjekti prijavljuju na PI-V obrascima.
Za svaki ispust otpadnih voda na kojeg se odnosi izdana vodopravna dozvola za ispuštanje otpadnih voda ili obvezujuće vodopravno mišljenje u okviru okolišne dozvole, subjekt prijavljuje po jedan obrazac.
Ne. Prema uputama za ispunjavanje PI-2 obrasca subjekt zbraja količine emisija identičnih onečišćujućih tvari iz svih ispusta otpadnih voda organizacijske jedinice kako bi dobio ukupnu godišnju količinu za usporedbu s pragom. Onečišćujuću tvar iznosa količine emisije ispod praga subjekt u točki 9.2. PI-2 obrasca označava u rubrici „Ne prelazi“ s čime završava obveza izvješćivanja o njoj.
Da. Pokazatelj/onečišćujuću tvar za koju prag nije određen (NO) subjekt u točki 9.2. PI-2 obrasca označava u rubrici „Prelazi“ i nastavlja njegovu prijavu .
Prema uputama za ispunjavanje PI-2 obrasca subjekt zbraja količine emisija identičnih onečišćujućih tvari iz svih ispusta otpadnih voda organizacijske jedinice kako bi dobio ukupnu godišnju količinu za usporedbu s pragom. Onečišćuju tvar iznosa količine emisije jednakog ili višeg od praga subjekt u točki 9.2. PI-2 obrasca označava u rubrici „Prelazi“ i nastavlja njegovu prijavu.
Kao djelatnost pri kojoj dolazi do ispuštanja otpadnih voda odabire se ona s najznačajnijim utjecajem na okoliš.
Sukladno odredbama članka 9. (5) Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15) Državni hidrometeorološki zavod Agenciji dostavlja podatke o godišnjoj količini oborina za glavne i klimatološke postaje do 1. ožujka tekuće godine za prethodnu kalendarsku godinu.
Obveznicima prijave otpadnih voda u Registar onečišćavanja okoliša preporučuje se da pričekaju službenu objavu o dostavi podataka i njihovu implementaciju u aplikaciju i obrazac, o čemu će biti informirani preko rubrike Registra onečišćavanja okoliša na Internet stranici Agencije.
Subjekti koji obavljaju komunalnu djelatnost odvodnje otpadnih voda iz sustava javne odvodnje, a otpadnu vodu ispuštaju u prijemnik bez pročišćavanja u točki 1.6. KI-V obrasca upisuju šifru djelatnosti 07 04 05 Održavanje i čišćenje sustava javne odvodnje iz Priloga 1. (Popis djelatnosti) Pravilnika o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15).
Ukoliko pravni subjekt proizvodi samo otpad koji ne prelazi granične vrijednosti, a ne ispušta onečišćujuće tvari u zrak, vodu/more i tlo te ne obavlja djelatnost gospodarenja otpadom, nije obvezan dostaviti podatke u ROO.
Odnosi se na ukupnu količinu opasnog i/ili neopasnog otpada proizvedenu i/ili prenesenu izvan mjesta nastanka. Znači kada zbroj svih količina pojedinih vrsta (ključnih brojeva sa zvjezdicom) opasnog otpada prelazi 500 kg, odnosno kada zbroj svih količina pojedinih vrsta (ključnih brojeva bez zvjezdice) neopasnog otpada prelazi 20 tone potrebno je rijaviti podatke o otpadu u ROO.
Ne, samo neopasni.
Za prikazivanje količine otpadnih ulja preporuka je množiti količinu otpadnog ulja u litrama s faktorom 0,9 odnosno umanjiti količinu otpadnih ulja u litrama za 10 %.
Npr. 100 l * 0,9 = 90kg = 0,09 t
Ukoliko komunalna tvrtka ili ovlašteni prijevoznik upušta sadržaj iz septičkih jama u kanalizacijski sustav na uređaju za pročišćavanje otpadnih voda tada isti postaje dijelom komunalnih otpadnih voda. Zaključak je da u navedenom slučaju nije potrebno prijavljivati sadržaj iz septičkih jama pomoću obrazaca za otpad s obzirom da će se isti prijaviti u sklopu obrazaca za otpadne vode iz sustava javne odvodnje tvrtke koja vodi uređaj.
Najveći dio otpada od istraživanja i eksploatacije mineralnih sirovina nastaje prilikom vađenja materijala. Ako se navedeni materijal pohranjuje za kasniju upotrebu u svrhu sanacije lokacije kamenoloma, nije ga potrebno prijaviti u ROO kao otpad. No ukoliko se nastali materijal šalje van lokacije kao otpad tada je potrebno isti prijaviti u ROO. Otpad koji nastaje posredno tijekom rada kamenoloma kao što su otpadna ulja, zauljena ambalaža, krpe, akumulatori, baterije i slično potrebno je prijaviti u ROO, naravno ukoliko ukupne godišnje količine prelaze propisane granične vrijednosti.
Propisi koji reguliraju gospodarenje otpadom ne odnose se na prazne tonere koji se ponovno pune tintom ili prahom, a koje posjednik nije proglasio otpadom, uz uvjet da posjednik predmetnih tonera ima ugovor o predaji istih pravnoj osobi koja obavlja ponovno punjenje praznih tonera.
Svaka organizacijska jedinica u ovom slučaju gradilište vodi vlastiti ONTO te na temelju istog, ukoliko prelazi pragove proizvodnje i/ili prijenosa otpada prema Pravilniku o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15), prijavljuje u ROO.
Navedena izjava se odnosi na predanu količinu opasnog otpada s lokacije, osobi koja posjeduje dozvolu/upisana je u odgovarajući očevidnik u izvještajnoj godini.
Popunjava obrasce PI-1, PI-2 i NO – Nastanak otpada.
Ne, proizvođač miješanog komunalnog otpada nema obvezu voditi podatke za ovu vrstu otpada već te podatke vodi i prijavljuje skupljač komunalnog otpada.
Sav vlastiti proizvodni otpad koji ste kao proizvođač dužni prijaviti u ROO potrebno je prijaviti u isti Obrazac NO.
U slučaju da se nastali otpad oporabljuje/zbrinjava na lokaciji podaci o provedenom postupku i količini otpada se upisuju u stupac „Postupanje s otpadom na mjestu nastanka“. Ukoliko organizacijska jedinica ne oporabljuje/zbrinjava otpad na mjestu nastanka stupac je potrebno ostaviti nepopunjen tj. prazan.
Pod točku 6. PI-2 obrasca upisuje se broj vrsta otpada koje su tijekom godine proizvedene i/ili prenesene s mjesta nastanka, a prema količini su prešle propisanu graničnu vrijednost. Aplikacija navedenu točku 6. u PI-2 obrascu automatski popunjava prema prijavljenim podacima o otpadu u tematskim obrascima (NO, SO, OZO).
Iako je više pravnih ili fizičkih osoba vezano za jedno skladište, svejedno svaki pravni subjekt mora voditi vlastiti obrazac ONTO te ukoliko količine prelaze propisani prag prijavljivati vlastiti otpad u ROO.
Posrednici se nisu dužni prijaviti u ROO.
Prijevoznici otpada više nisu dužni prijavljivati podatke o otpadu u ROO obzirom da nisu navedeni u članku 9. stavak (1) Pravilnika o ROO (NN 87/15).
Prodavatelj proizvoda, uređaja ili opreme, koji ispunjava obvezu iz članka 42. stavka 7. točke 2. Zakona o održivom gospodarenju otpadom, na prodajnom mjestu, za otpad i obvezu određenu posebnim propisom koji uređuje gospodarenje posebnom kategorijom otpada, ne mora voditi ONTO jer djelatnost sakupljanja otpada na toj lokaciji obavlja, sukladno članku 103. stavku 3. istog Zakona, osoba koja posjeduje važeću dozvolu za gospodarenje otpadom za postupak sakupljanja otpada, s kojom prodavatelj proizvoda mora sklopiti odgovarajući ugovor. Slijedom navedenog trgovine i benzinske postaje i sl. nisu više obvezne prijaviti otpad preuzet od građana u ROO. Te količine prijavljuje ovlašteni skupljač koji ih preuzima s lokacije.
Davatelji javne usluge prijavljuju podatke o skupljenom komunalnom otpadu na obrascu SO-1 (podgrupa 15 01 i grupa 20). Otpad skupljen na području više općina/gradova potrebno je upisivati u obrazac So-1 po vrstama otpada za svako pojedino područje skupljanja (općinu/grad), kako bi se dobio pregled skupljenoga komunalnoga otpada iz kućanstava, poslovnih subjekata i javnih površina za svaku pojedinu općinu/grad. Na Obrazac So-2 prijavljuju svi ostali skupljači otpada tj. oni koji imaju ishođenu dozvolu za gospodarenje otpadom.
Skupljanje miješanog komunalnog otpada (ključni broj otpada 20 03 01) od poslovnih subjekata prijavljuju se u Obrazac SO-1, stupac k i l - Preuzeto na obračunskom mjestu. Ukoliko davatelj usluge ne vodi evidenciju na taj način potrebno je iste podatke procijeniti.
Podugovorni skupljač komunalnoga otpada kojega je davatelj javne usluge angažirao ne treba prijavljivati taj skupljeni otpad na obrascu SO-1, već će umjesto njega to učiniti davatelj javne usluge i te podatke iskazati za tu općinu/grad u zasebnom retku.
Ostali podugovorni skupljači koji se u tijeku otpada nađu bilo kao podugovarač nekog skupljača ili kao drugi skupljač, trebaju prijaviti otpad na SO-2 obrazac. Proizvodni otpad znači prijavljuje svaki sudionik u skupljanju.
Kada skupljač određenu količinu jedne vrste otpada (ključni broj) skupi sam a preostali dio preuzme od podugovornog skupljača, tada se za istu vrstu otpada (ključni broj) u zaseban redak unose podaci za otpad skupljen od skupljača, a zasebno za podugovornog skupljača.
a) Podatke o posebnim kategorijama otpada koje su sakupljači otpada preuzeli od prodavatelja proizvoda, uređaja ili opreme (npr. trgovina i benzinskih postaja ), a koji su u trgovine vratili građani u nacionalnom sustavu koncesija, isti prijavljuju putem SO-2 obrasca.
b) Otpadne vreće (od Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost) kao i ostali otpad koji nastaje uslijed sortiranja otpada centar prijavljuje na obrascu NO – Nastanak otpada.
Prema uputama u pratećem listu NKD razred u dijelu b popunjavaju samo proizvođači otpada kad pošiljku čini otpad nastao obavljanjem uslužne djelatnosti te se isti prijavljuje pod stupac Uslužne djelatnosti obrasca za skupljanje otpada prema Pravilniku o Registru onečišćavanja okoliša (NN 87/15).
Ukoliko proizvođač otpada nije ispunio točku NKD u dijelu b Pratećeg lista pretpostavka je da isti proizvođač otpada ne pripada pod razred uslužnih djelatnosti te se shodno tome ispunjava stupac Ostale ekonomske djelatnosti u obrascu za skupljanje otpada u ROO.
Podatke o skupljenom otpadu u Mobilnom reciklažnom dvorištu potrebno je prijaviti pomoću jednog korisničkog računa na lokaciji glavnog skladišta (koordinate) u jedinstveni SO-3 obrazac. Podaci o području s kojeg je otpad sakupljen tj. jedinicama lokalne samouprave prijavljuju se u stupac b SO-3 obrasca. Izuzetak je Grad Zagreb koji prijavljuje ukupno za područje Zagreba obzirom da ima uz status jedinice lokalne samouprave, ujedno i status jedinice područne (regionalne) samouprave.
Kada je ista pravna ili fizička osoba ujedno i oporabitelj i zbrinjavatelj otpada, može sve podatke upisati na isti OZO obrazac, a u odgovarajuće stupce upisuje koji postupci oporabe ili zbrinjavanja (R ili D) su bili provedeni.
Nastali otpad nakon obrade otpada na lokaciji potrebno je prijaviti u Obrazac NO pod oznakom UO u stupcu d.
Ukoliko se radi o nastalom otpadu koji je oporabljen/zbrinut na mjestu nastanka potrebno je isti prijaviti u Obrazac NO (točnije stupac “Postupanje s otpadom na mjestu nastanka”) te u Obrazac OZO.
Ispuštanje u tlo prijavljuje se kod zbrinjavanja otpada postupkom D2- obrada otpada na ili u tlu (npr. biološka razgradnja tekućeg ili muljevitog otpada u tlu) i D3 - duboko utiskivanje otpada (npr. utiskivanje otpada crpkama u bušotine, iscrpljena ležišta soli), i to u slučaju da vrijednosti ispuštanja onečišćujućih tvari u tlo prelaze pragove propisane u Prilogu 2. Pravilnika o ROO (NN 87/15).
Otpad zbrinut postupkom D2 ili D3 ukoliko ispuštanje onečišćujućih tvari prelazi prag prijavljuje se uz Obrazac OZO i na Obrascu PI-T - Ispuštanja u tlo - obrada otpada u/na tlu i duboko utiskivanje otpada. Za navedene postupke potrebno je imati odgovarajuće dozvole.
Ne, odlaganje na odlagališta je postupak D1, a obrasce za ispuštanje u tlo treba ispuniti samo u slučaju postupaka D2 ili D3.
Ukoliko vrijednost onečišćujućih tvari ne prelazi propisani prag obveznik je dužan popuniti samo opće obrasce PI-1 i PI-2 te u obrascu PI-2 u točki 9.3. označiti prisutne onečišćujuće tvari u rubrici ne prelazi prag.
Obveznik dostave podataka ROO sukladno Pravilniku o Registru onečišćavanja okoliša dužan je provjeriti je li ujedno i obveznik dostave podataka prema E-PRTR Uredbi Europske Komisije 166/2006. To može učiniti na slijedeći način:
1. E-PRTR obveznik ispunjava uvjete ukoliko obavlja djelatnost prema navedenom popisu u Prilogu I Uredbe E-PRTR te zadovoljava minimalne uvjete kapaciteta navedene djelatnosti.
2. Nakon što je odredio djelatnost obveznik pristupa provjeri količina onečišćujućih tvari prema pragovima ispuštanja i/ili prijenosa navedenim u Prilogu II Uredbe E-PRTR. Nastanak emisija u zrak, vode/more i tlo obveznik mora provjeriti i prijaviti na razini organizacijske jedinice odnosno lokacije. Obveznik je isto tako dužan provjeriti i prijaviti količine nastanka i prijenosa otpada izvan mjesta nastanka ukoliko ispunjava slijedeće uvjete:
- za opasni otpad iznad 2 tone godišnje
- za neopasni otpad iznad 2000 tona godišnje
Ukoliko obveznik ROO ispunjava oba navedena uvjeta, smatra se da je ujedno i obveznik Uredbe E-PRTR, te mora u točki br. 2.7.1. PI-2 obrasca odrediti PRTR djelatnost i pristupiti provjeri odnosno popunjavanju E-PRTR Obrasca prema “Uputama za ispunjavanje E-PRTR Obrasca“.
Postrojenja, djelatnosti i pragovi kapaciteta na koje se primjenjuje Uredba E-PRTR
Prema članku 5. Uredbe E-PRTR (vidjeti okvir 3 na linku Jesam li E-PRTR obveznik ), operateri postrojenja koja obavljaju jednu ili više djelatnosti iz Aneksa I Uredbe E-PRTR obvezni su dostavljati određene informacije ako su premašeni primjenjivi prag(ovi) kapaciteta, Dodatak I Uredbe E-PRTR, i prag(ovi) ispuštanja, stupci 1a, b, i c tablice iz Dodatka II Uredbe E-PRTR, i/ili primjenjivi prag(ovi) kapaciteta i prag(ovi) za prijenos onečišćujućih tvari s mjesta nastanka u otpadne vode, stupac 1b tablice iz Dodatka II Uredbe E-PRTR, ili, kad se radi o otpadu, 2 tone opasnog otpada ili 2.000 tona neopasnog otpada.
Najvažnije je ispravno prijaviti sve emisije u zrak u tematskim PI-Z obrascima jer je to osnova za ispravno ispunjen E-PRTR obrazac.
Baza ROO je podešena na način da se podaci o emisijama u zrak koji su prijavljeni u jednom ili više PI-Z obrazaca automatski generiraju i zbirno kopiraju u E-PRTR obrazac ukoliko su pređeni pragovi prema Prilogu II. Uredbe E-PRTR.
Baza, uz ostalo, automatski generira i podatak u polju Kôd metode i u polju Kratka dezignacija ali obveznik ima mogućnost u ova dva polja izmijeniti podatke.
Baza ROO automatski generira E-PRTR obrazac na temelju podataka koji su prijavljeni u tematske obrasce PI-V i KI-V. Ovisno o tome da li je u tematskom obrascu prijavljeno direktno ili indirektno ispuštanje otpadnih voda u E-PRTR obrascu popunit će se Ispuštanje ili Prijenos onečišćujućih tvari otpadnim vodama.
Svi obvezni podaci o onečišćujućim tvarima povlače se iz tematskih obrazaca.
Dodatno je moguće izmijeniti podatke o Kôdu metode i Kratkoj dezignaciji metode.
Ako je ukupno ispuštanje onečišćujuće tvari utvrđeno korištenjem više od jedne metode (mjerenje/izračun/procjena), za izvješćivanje se odabire metoda s najvećom količinom ispuštanja.
U polju Kôd metode nalazi se padajući izbornik sa skraćenicama svih međunarodno priznatih kôdova čije je detaljno značenje moguće pronaći na mrežnim stranicama E-PRTR u Vodiču za implementaciju E-PRTR (eng. Guidance Document for the implementation of the European PRTR na stranici 44.-46.).
Značenje svake pojedine metode na hrvatskom jeziku moguće je pronaći u Priručniku za izračun emisija u zrak za nacionalne E-PRTR obveznike na stranici 47.- 48.
U polje Kratka dezignacija potrebno je upisati oznaku ili opis koji se odnosi na odabrani Kôd metode.
Popis međunarodno priznatih normi i način određivanja emisije u zrak i vode/more moguće je pronaći u Vodiču za implementaciju E-PRTR (eng. Guidance Document for the implementation of the European PRTR, str. 33.-46. Tablica sa popisom normi nalazi se u Dodatku 3 spomenutog dokumenta (str. 103-108.).